1. Flüssiger Kontinent. Das Mittelmeer der Moderne.
Themenheft Geschichte und Gesellschaft 49.2 2023, Link.

hg. v. Manuel Borutta und Fernando Esposito, Vandenhoeck & Ruprecht: Göttingen 2023 (mit Beiträgen von Manuel Borutta, Jasmin Daam, Arie M. Dubnov, Fernando Esposito und Esther Möller).

Der Mittelmeerraum ist ein „flüssiger Kontinent“ (Gabriel Audisio), auf dem sich Grenzen von Handel, Herrschaft und Siedlung, Kulturen und Religionen bereits vor der neuzeitlichen Globalisierung immer wieder in verschiedene Himmelsrichtungen verschoben haben. Lange stellte die Erforschung dieser Region eine Domäne von (Teil-)Disziplinen zur Erforschung vormoderner und nichtwestlicher Gesellschaften dar. Vor dem Hintergrund jüngerer Konflikte und Krisen in der Region hat das Mittelmeerparadigma zuletzt jedoch auch in der Neuesten Geschichte stark an Bedeutung gewonnen. Das Themenheft bietet einen kaleidoskopartigen Überblick über aktuelle Themen, neue Ansätze und Perspektiven der neuhistorischen Mittelmeerforschung. Historiker:innen aus Europa und Nordamerika beleuchten Aspekte wie Kolonialismus und Dekolonisation (Borutta), Missionen (Möller), Reisen (Daam), Zeitlichkeit (Esposito) und Zionismus (Dubnov) und nehmen dabei östliche und westliche, nördliche und südliche Teile der Region ebenso in den Blick wie christliche, jüdische, muslimische und säkularistische Perspektiven. Auf diese Weise macht das neuhistorische Forschung zum Mittelmeerraum sichtbarer und tritt in Dialog mit anderen (trans)regionalen Studien.

2. Oxford Handbook of the Modern Mediterranean
hg. v. Manuel Borutta, Malte Fuhrmann, Nora Lafi, Esther Möller, Joseph Viscomi [in Vorbereitung].

While summarizing recent scholarship this handbook will also develop new perspectives, based on new archives and research. It reveals the modern Mediterranean, first, as an extremely dynamic region that has undergone fundamental changes since the ‘long’ nineteenth century, quite contrary to the postwar Mediterraneanist fiction of archaism or backwardness. Second, it shows the modern Mediterranean as a region that was not only fragmented by processes of industrialization and globalization, empire- and nation-building, but also closely connected and partially integrated by these same processes: through new means of transport and communication that linked the shores and islands of this sea more closely and densely than ever before, while creating the illusion of a “time-space-compression” (David Harvey) and a natural and cultural ‘unity’ of the region which tempted modern European empires to place their own dominance in ‘continuity’ with monumental pasts and to dream of restoring the political unity of the region in the sense of the pax romana. This was also the time when the Mediterranean was thought to be the ‘cradle’ of a civilization that was understood in the singular and whose center seemed to be Europe, which at the same time established the idea of the ‘uniqueness’ of the region. Third, it shows that the “Mediterranean of modernity” (Edmund Burke III) interacted intensively with other parts of the world, not only receiving ‘modernity’ from outside, but also producing ‘modernity’ and exporting innovations to the rest of the world (e.g. ultramontanism, fascism, antiquities, the concept of tourism and the Mediterranean diet). In this sense, a history of the modern Mediterranean can also serve to historicize and partially deconstruct the major three paradigms that have been shaping of the ‘new Mediterranean studies’ since the publication of The Corrupting Sea (Horden/Purcell): unity, continuity and distinctiveness.